torsdag 6 september 2012

Jag vill bo i en svamp..
 
 
Blivit svamptokig. Jag och min mammi har varit på svampjakt. Vi går med huvudet ner i marken och snokar. Pippi Långstrump må vara en sakletare i världsklass, vi är svampletare i världklass. I vår "svampvärld" är inte mcklubbkillar och talibaner som är de största banditerna, de skrämmer oss inte utan det gör de gula löven och svamptjuvarna. De gula löven lurar våra ögon, ingen kantareller utan ett blöt äckligt löv. Svamptjuvarna är de människor som har varit på "våra" hemliga ställen innan oss. Det är otroligt att vi går till samma svampställen som min mormor använde i alla år. Min mormor lämnade jordelivet för 34 år sedan!!
 
Samtidigt som vi snokar intas blåbär och harsyra, skogen har mycket att erbjuda. Möter vi människor är min mammi väldigt skeptisk och försöker luska ut om det är svamptjuv. Hon luskar ut det genom att spana efter ev. svampkorg/påse. Hon är värre än Leif GW Persson och kör med konspirationsteorier.
 
 Alla svampar har fått nya namn. Min tokiga mammi älskar Spanien och självklart har favoriten kantarell fått ett namn med spanskton, Kantarellos. De andra heter Taggis (Taggsvamp) och Trattis (Trattkantarell), kanske inte så fantasifullt men WTF. Detta har blivit som en sport för oss. Får en viss kick av att hitta en svamp och då vill man bara hitta flera. En ganska oskyldig kick och kan missbrukas i massor.
 
Ni ser ju min klädsel. Har bytt stil till a´la polsk bärplockare. Träningskläder, osmikad och uppsatt hår. Thank God att ingen såg mig i skogen. Men jag hade utstrålning och ett leende det kommer man fucking långt på. Puss på er, sötgrodor!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Babe, tyck till!