fredag 1 november 2013

Städa
 
Det är tidig fredagskväll. Flera av er har påbörjat fredagmyset med allt vad det innebär. Jag städar. Inte för jag är martyr. Jag hade heller gärna hängt i någon hotellbar tillsammans med mina väninnor eller med mina älskade hundar. Men denna afton är jag ensam utan väninnor och hundar. Snart nattjobb. Gillar inte att glo på teve utan städning är roligare! Jag blir manisk. Dammar. Pustar. Torkar. Städning blev som en terapi för mig för några år sedan. Jag gillar att man ser resultat och att det doftar gott. Fräscht!

Men jag fuskar också. Jag borde skura köksluckorna, dammsuga bakom spisen och pusta kristallkronan. Jag blundar för det. Mycket man borde som man inte gör. Jag är inte pedant men det är viktigt att det är ordning och reda på utsidan. I mina skåpet ser ut som kriget har slagit till. Jag har liksom ordning i allt kaos. Mitt hem är som jag. Städad på utsidan men kaos inombords. Kaoset är bara till min fördel. Jag är rörig fast har stenkoll. Ägde aldrig ens någon almanacka under universitetstiden men jag missade heller aldrig en inlämning, tenta eller obligatorisk närvaromöte. Virriga hönan har koll.

Men det är nästan ännu roligare att städa hos någon annan. Jo, det låter helt bananas men att få plocka och feja är kul. Min BFF är har inte samma förhållande till städning som jag. Hon är mer avslappnad till det. Inte så att hon har stökigt utan enligt mig har hon för mycket och fel saker framme. Som tur är tar hon inte illa upp. Hon tillåter mig ibland att få plocka. En befriande känsla att få pyssla och göra om. Låter nästan frikyrkligt men ni som gillar städning förstår mig.

Men skulle jag träffa någon skulle mitt städintresse minska något. Städning är bara en sysselsättning istället för att inte göra något. Vet inte vad som skulle vara värst att träffa en man som är pedant eller en som har pizzakartonger med slängda ölburkar på golvet. Helst inget av det. Utan något mellanting. Gärna någon som gillar att slänga sopor. Finns det något tråkigare? Nej.

Nog om detta. Nu ska jag dammsuga mattan innan grannen börjar sitt tacomys med närmast sörjande. Kram.

P.S  Bilden kanske inte är politiskt korrekt. Den må vara sexistisk och inte till kvinnas fördel. Är välmedveten om detta, sorry. Men jag gillade bilden, hon är vacker. Jag skulle vilja städa så men aldrig för en man vill det utan för jag vill det själv. D.S

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Babe, tyck till!