tisdag 13 mars 2012

Tjuva



Är ingen rökare och heller ingen moralkärring. Jag anser att det är ofräscht och livsfarligt att röka regelbundet. Vårdar dagligen patienter som är dödssjuka pga sin rökning. Ibland när vinet styr mitt förstånd kan jag ta ett bloss. Tjuvröka. Känns förbjudet och farligt. Har astma och ciggen täpper till fint i luftrören. Ska man förpesta sig med gifter så ska det göras flott. Inga Level skitciggisar utan de vackraste rosa cigaretterna, helst extra långa. De ska ligga i ett guldigt etui med matchande tändare. Bli skogstokig sist i Sthlm, började irra om rosa ciggisar vid 04:00 på morgon. Dricks det groggar för mycket lax är det givet att de rosa giftpinnarna ska sitta i käften. De hör ihop.

Men snälla vettiga människor rök inte. Livet är för kort för att stinka äckligt, få dålig hy, missfärgade tänder och dra i sig massa gifter som i värsta fall kan bidra till förtidig död eller/och cancer. Och med stor säkerhet ge hjärt-kärlsjukdomar. Lägg dollarna och din hälsa på annat. Men tjuva ibland i livet. Tjuva ger kickar, spänning. Tjuva kan vara allt ifrån att köra i 150km på 90väg, tjuvåka buss, sno pennor på arbetet, flörta med okänd man på Ica, efterfesta i flera dagar, spendera mycket pengar på löjliga saker, peka finger åt en bitterfitta, säg fula ord till fel person, ta en spontanresa, lura någon som förtjänar det, var lite naken och göra något oväntat. Jag tjuvar ofta. Min rastlöshet kräver det. Ångrar tjuvandet sällan. Tjuva mer och skänk en tanke till mig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Babe, tyck till!