måndag 14 maj 2012

Vägra kataloghem.


Inredning. Vad vore livet utan inredning? Alldeles grått, trist och formlöst. Det är givande, så förbaskande givande att tankerna flyr oftast dit. Trots jag har hittat min inredningstil så gillar jag att läsa om allt inom den branschen. Att skapa ett hem kan jämföras med att skapa en klädstil. Det tar tid, ha tålamod. Min inredningstil är som min klädstil. Mix av allt. Mixar dyra design möbler, med vintage, ärvt och billigt. Men jag håller mig till dansk/fransk lantstil.

Finns inge värre än att besöka ett "kataloghem", det sk.  hemmet är taget rakt ut ur en IKEA- eller Miokatalog. Smaklöst, fantasilöst och det finns ingen själ. Ingen god känsla infinner sig. Dessa "hem" skapar panikångest hos mig, ge hit en papperspåse liksom. Hur roligt är det egentligen att ha en välkänd IKEAmöbler som alla känner igen? Booooring! Onej, alla är inte intresserad av inredning med försök, snälla. Mixa mormorsvas med en strikt dansk designstol, adda en billig IKEA matta och några svensktenn kuddar och värmeljushållare ifrån Iitala, hur svårt kan det vara? Men håll er till en stil.

Jag äger en IKEAmöbel, min tillfälliga vita Eketorpsoffa, resten av mina möbler är handplockade av mig under flera års tid. Målade, omgjorda, ärvda, nya, dyra, billiga, loppisfynd, antika och udda. Ni fattar vinken. Men jag har lagt mycket tid, pengar och resor för att få denna inredningsgrund och det här är bara början. Drömmer om att ha en stor ladugård, där jag kan greja med möbler och byta ut all inredning då och då.Variation förnyar. Ett billigt och enkelt inredningstips är att städa, köpa snittblommor, tända doftljus och puffa kuddarna. Gört!

Senaste tillskottet i inredningsväg är dessa fantastiska kristallkaraffer, ett loppisfynd. Fick inspirationen i helgen efter ett besök i en butik. Slängde dit en fin vit ros, en gammal muffinsform i metall som får fungera som ljushållare och en glasask med snäckor i ifrån en strand i Indien, fatet är en examengåva. Så enkelt kan det vara. Allt kopierat ifrån exklusiva butiken. Härmapa eller kalla mig copycat. Mjau!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Babe, tyck till!