lördag 31 januari 2015

"If I ever let my head down it will be just to admire my shoes"

 
Jetlag. Nej, jag har inte varit på någon flott resa över Atlanten utan jag har arbetat. Just nu lever jag i den ständiga jetlag som skiftarbete bidrar till. Inget är regelbundet varken kosten eller sömnen. Oftast när jag vaknar är mina första tankar, när får jag sova nästa gång och hur arbetar jag idag. Så här lever de flesta jag umgås med, vi inom sjukvården. De som inte skiftar kallar vi för "vanliga" människor, de som är lediga röda dagar och arbetar kontorstider.  Absolut inte så att vi tycker synd om oss utan vi undrar mest hur det skulle kännas att vara  mer "vanlig". Vårt fredagsmys kan lika gärna vara en tisdagkväll, så lever vi.
 
Häromdagen sa jag till min vän. Kan vi fika på stan? Jag måste få se hur friska människor kan tänkas se ut. Lite så där tragiskt men komiskt. Det har varit en tuffare tid på arbetet, svårt att beskriva för er som inte är insatta. Hög belastning, många svårt sjuka patienter, avancerad medicinteknik och psykisk krävande patienter som är i behov av tid samt stöd. Då gäller det att vara på tå mest hela tiden.  Att vara snabbtänkt, tillmötesgående, professionell, noggrann, lugn, stödjande, metodisk och mänsklig men även våga sätta gränser.  Viktigt att finnas där just då och ge ett fint bemötande. Det tar på krafterna. I emellanåt övermänskligt att vara allt detta under tidspress.
 
Det tar energi. Och hur hittar man mer energi? Alla har vi vårt egna sätt. Igår var mitt sätt, sömn. Jag la mig i sängen redan vid 20-tiden. Helt slut. Sov till och från i 14 timmar. Idag blir löpturen och pussa hundmage min energikälla. Öppnade ett paket igår ( ifrån mig själv, vem annars? ) med ett par nya fina sandaler. Det gav mig mycket energi. Nedräkning till Spanien, 40 dagar kvar!
 
Imorgon ska jag göra ett extra pass (!). Hur tänkte jag? Jo, jag hade inga planer för morgondagen och min arbetesgivare ger mig dubbla betalat. Min tillfälliga girighet tog över hand. Pengarna ska gå till min nästa resa. Då ska jag njuta av god dryck och fin mat. Det kostar att ligga på topp.
 
I eftermiddag ska jag köpa mitt lörsdagsgodis. Kanelbullar blir det. Ska äta dem under andakt med hundarna i knät och lyssna på klassisk musik. Mina ögon ska vila på lågan ifrån de dyra franska doftljusen. Livskvalité. Trevlig helg!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Babe, tyck till!