onsdag 31 augusti 2011

Ett paradis

Det finns många platser jag gillar. Men detta paradis är topp fem på min lista. Patnem beach i Indien, en strand som är orörd. Ett naturresrvat, allt är byggt i brändbart material och rivs ner varje vinter och byggs upp till sommaren. Ingen plast utan bara bambu. Jag bodde bara några meter ifrån stranden i en halmhyda. En tidigt morgon hyrde vi en båt, åkte ut och såg på hoppande/lekande delfiner. Vi var ensamma med dem. Jag grät av lycka. Det är ibland mina vackraste ögonblick jag har upplevt. Soluppgång, tropisk klimat, tystnad och lekande delfiner, kan knappast bli bättre. Inga stora turist båtar, magväskor, inhängande områden, feta tyskar och högljuda amerikaner. Under samma resa upplevdes många fina natur/kultur/djur minnen men även sågs mycket tragiska saker som ibland annat den utbreda fattigdomen.


Ett annat underbart ögonblick var när jag satt i taxin och titta ut genom fönsterrutan, vi var ute på landsbyggden någonstans mellan Agra och Dehli, på en äng stod en påfågel. I fritt tillstånd. Vilken fjärderplym. Oftast är naturen och djuren som berör mig under de resor jag har gjort. Men självklart också mötet med nya människor. Listan kan göras lång på alla dessa vackra upplevelser tex. havssköldpaddorna i Grekland, koralldykningen på Hawaii, aftonnoontea på ett flott café i London, strandpromenaden i LA, utsikten i Alperna, magdansen i Turkiet, kackelackerna i Chiantown, BBK, Full moonparty, Koh Phangan, osv. Kontraster är härligt, världens bästa annans smoothie intas på Hilton beach club, Waikiki beach. Där kryllar det av högljuda amerikaner, magväskor och feta tyskar men det är ett mycket fancy ställe. Smoothien kostar 15 dollar men det värt. Drömresmål är att åka till Rwand, titta på bergsgorillorna och valsafari i Nordnorge. Snart är jag där! Vilket är ditt drömresemål ?





(Bild: Patnem beach, Indien)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Babe, tyck till!